12 Nisan 2012 Perşembe

Duyuru No:98 12/4/2012

Sayın Müşterimiz, 12/4/2012

Yeni Türk Ticaret Kanunu 1/7/2012 tarihinde uygulanmaya başlayacak.

Ertelenecek ertelenmeyecek, düzeltilecek, ek mevzuat yayınlanacak şeklinde pek çok haber uçuşuyor ve iş sahiplerini özellikle anonim/limited şirket yapısındakileri tedirgin eden yorumlar okunuyor, duyuluyor.Bütün dünyada her alanda daha çok para kazanmak için çeşitli şekillerde yolsuzluk ve suistimaller yapılıyor, bunları önlemek içinde sürekli, sıkı, denetim sistemi kurulmaya çalışılıyor.Yeni TTK da bu çabanın bir bölümü.Ancak bu çalışmanın pratik iş yaşamından kopuk akademik bir ekibe yaptırılması uygulamayı zora soktu.Akademik ekip şunu şöyle düzeltelim dendimi alınganlık yapıyor, halbuki o düzeltme,sürece yayılan bir planlama yapılmadan bu haliyle uygulanması imkansız.

Ancak iş yaşamını ekonomik dengeleri sarsacak şekilde katı bir tutum içinde olunamayacağı da bir gerçek.Sözde Yeni TTK 1/7/2012 de uygulanmaya başlayacak ama pek çok maddenin uygulaması bir plan dahilinde ertelenecek bir takvime bağlanacak.

Hemen acilen tedbirler alınmasına gerek yok dedik ama şu da bir gerçek daha önce gerektiği kadar özen gösterilmeyen,aslında dikkat edilmesi gereken konularda artık rehavetin terk edilmesi kayıtların daha ciddi tutulması,faaliyetten elde edilen gelirin gerçeğe daha yakın hesaplanması söz konusu artık.Bu nedenle aşağıda birkaç konuya dikkatinizi çekmek istedik,dün de bu yılın nisan-mayıs aylarından başlayarak her yıl vereceğimiz “mükellef bildirim formu” hakkında bir uyarı göndermiştik.Bu formda neler olduğunu da en altta göreceksiniz.

Özellikle TTK konusunda gelişmeler oldukça size bilgi vermeye devam edeceğiz.

1-İşyeri KİRA Ödemelerinizi tutarı ne olursa olsun BANKAYA yatırmak zorundasınız.
2-İşçileriniz için her ay bizden gelen Sigortalı Hizmet Listesini mutlaka görünür bir yere asınız, bordroyu imzalatınız,10 işçi çalışan işyerlerinde ücret ödemeleri bankadan olmak zorundadır.
3-Her satış işleminden sonra mutlaka yazarkasa,perakende satış fişi veya fatura düzenlemek zorundasınız.Perakende satış,yazarkasa fişi,fatura gibi belgeleri düzenlememenin,her bir belge için 2012 yılı için 180.-TL. Özel Usulsüzlük Cezası var.
4-Satış yapılan her gün yazarkasadan günlük z raporu ve ayın son günü ise aylık z raporu almalısınız.
5-Emtea alışı ve giderleriniz için fatura,ödeme makbuzlarını almayı,gerekirse gider pusulası ve müstahsil makbuzlarını düzenlemeyi unutmayınız.
6-Sattığınız malın işyerinizden sevkinde fatura düzenlemiş olsanız bile sevk irsaliyesi düzenlemek ve mal ile birlikte (kargo şirketi ile gönderseniz bile) sevk etmek zorunda olduğunuzu unutmayınız. Sevk irsaliyesinin de düzenlenmemesinin tespiti halinde de Özel Usulsüzlük Cezası ile karşılaşılacağını unutmayınız.Satış iş yeri teslimi ise faturada bunu belirtmek koşulu ile sevk irsaliyesi düzenlemek zorunda değilsiniz. İrsaliyeli fatura kullananların ayrıca irsaliye düzenlemesine gerek yoktur.
7-Verilen ve alınan çeklerin listeleri,banka hesap ekstreleri,kredi kartı sliplerini,pos günsonu raporlarını ve bankalardan gelen kredi kartı üye işyeri hesap özetlerini aylık evraklarla birlikte bize vermeyi unutmayınız.Bunları vermeden gözden geçirerek kayıtlı işlemlerin daha kolay anlaşılması için yardımcı olacak ek notlar yazmanız işimizi kolaylaştıracaktır.
8-Her ay mal ve hizmet alımı ve satımı yaptığınız kişi ve şirketlerden Cari Hesap Ekstresi almanız uygun olur.Vermeyenleri ikaz ederek mutlaka isteyiniz.Yanlış ve eksik bildirimde bulunmanın cezasının olduğunu unutmayınız.
9-Her ayın en geç 10.gününe kadar evraklarınız bize teslim edilmiş olmalıdır.Daha sonra gelecek faturalarınız varsa önceden uyarınız.Zamanında teslim edilmeyen belgelerden Ba Bs formlarında doğabilecek sorumluluk size ait olacaktır.Yanlış ve eksik bildirimde bulunmanın cezasının olduğunu unutmayınız.
10-Dönem sonlarında işyerinizdeki emtiaları saymak, tartmak, ölçmek suretiyle tespit ediniz ve oluşturulan envanter listelerini mutlaka imzalı olarak bize veriniz.Üçer aylık dönemlerde sayım yapılarak düzenlenecek envanter listeleri geçici vergi hesaplamalarında kullanılmak üzere bize verilmelidir.
11-Adres,çalışma konusu,kira kontratı değişiklik,şube açılış/kapanışı gibi, işlemler şirketlerde karar bağlanarak tescil ve ilan edilmek zorundadır. Ayrıca vergi dairesi ve SGK gibi kurumlarada bu konularda bilgi verilmesi gerekir.
12-Bir ay içinde toplam 8.000.-TL ve üzerindeki alım yaptığınız satıcılardan alacağınız faturaları AÇIK FATURA şeklinde düzenlenmelidir,bunların bedelleri bankadan ödenmelidir.Yine bir ay içinde toplam 8000.-TL ve üzeri satış yaptığınız firmalara,satış faturalarınızı AÇIK FATURA şeklinde düzenlenmeli ve bunları bedelleride banka üzerinden tahsil edilmelidir.Bu faturaların ödemeleri mutlaka ÇEK, BANKA HAVALESİ ,EFT ,POSTA ÇEKİ ile olmalıdır.Tapuda satılan taşınmaz, noterde satış işlemi yapılan arçalar için bu zorunluluk yoktur.
13-Sermaye şirketi iseniz mal/ hizmet alımlarında şahsi kredi kartınızı kesinlikle kullanmamalısınız. Aksi takdirde bu ödeme Örtülü Sermaye niteliği kazanabilir. Örtülü Sermaye nedeniyle firmanız, vergi idaresi karşısında açıklanması zor bir durumda kalabilir.
14-Firmanız ortaklarının yakın akrabalarına, çalışanlarına, onların ve şirket ortaklarının ortak oldukları başka şirket ve kurumlara ve buna benzer ilişkili kişilere yapılan mal ve hizmet satışlarında diğer müşterilerinize uygulanan fiyat ve ücreti uygulayarak fatura düzenleyiniz. Sayılan bu ilişkili kişilere emsal bedelin altında ve üzerinde yapılan satışlar firmanızı örtülü kazanç durumuyla karşı karşıya getirip vergi idaresinin kayıtlarınızı inceleyerek cezalı tarhiyat yapmasına neden olacaktır.
15-Firmanızın resmi banka hesaplarından şahsi ödeme ve tahsilâtlarınızı yapmayınız. Firmanıza ait çekleri, özel şahsi harcamalarınızda kullanmayınız.
17-Vergi Dairesi ve SSK’dan gelip sizlere tebliğ edilen resmi yazıları ve bildirim zarflarını üzerlerine tebliğ tarihini yazarak lütfen hemen bize iletiniz.
18-İşçilerinizin işe giriş tarihlerini
işçi işe başlamadan EN GEÇ 1 GÜN ÖNCE bize bildiriniz ve işe giriş bildirgesini imzalamasını sağlayınız.
19-İşçilerin işten çıkış tarihini OLAY TARİHİNDE muhasebeye bildirmeyi unutmayınız,10 günden daha geç bildirimde bulunmanın cezası asgari ücretin 2 katı kadardır.
20-İşe aldığınız işçilerin mutlaka PERSONEL ÖZLÜK DOSYASINI imzalamalarını ve gerekli olan belgeleri (ikametgah, nüfus cüzdan fotokopisi, diploma örneği, adli sicil kaydı, vukuatlı nüfus cüzdan örneği, sağlık raporu ve 2 adet fotoğraf ) sağlayınız. İşçi Sağlık Raporlarını 6 ayda bir periyodik muayenelerini yaptırınız ki cezai durum ile karşılaşmayın.
21-İstifa eden işçilerden İSTİFA ve İBRA DİLEKÇESİ almayı unutmayınız. İşçi çıkarmalarda işten çıkarılan işçi kusurlu ise (işe geç gelme, işe gelmeme, hırsızlık, taciz v.b) durumu mutlaka tutanakla tespit edip çıkarılan işçiye ve şahitlere imzalatmayı unutmayınız. Böyle bir durumun mevcudiyeti halinde tamamlanmadan önce mutlaka bizimle irtibat kurunuz.
22-Mevcut çalışan işçilerinize ve daha sonra işe girecek olan tüm işçilere AİLE DURUM BİLDİRİMİ formunu doldurtup (yıl içinde aile de durum değişikliğini de) en kısa zamanda bize gönderiniz.
23-Vergi ve SSK den şifrelerinizi alınız. Ayrıca ödemelerini tüm bankalara yapılabildiğini unutmayınız.
24-Her ayın son iş günü SSK ve BAĞKUR ödemelerinizi unutmayınız.


Mükellef Bilgi Formunda Şu Bilgiler Verilecek:

Mükellefin Adı-Soyadı- Ünvanı: ………………………………………………………………..

İşyeri adresi: I-……………………………………………………………………………………………

İşyeri adresi: II-…………………………………………………………………………………………..

SGK işyeri sicil numarası: …………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………….

Ticaret sicil memurluğu adı ………………..Tic.sicil numarası ……………..

Sanayi sicil numarası ……………………………………………………………………

Oda adı………………….oda sicil numarası………………………………..,

Faaliyet kodu …………………………………………..

Brüt Satışlar/Gayri Safi Hasılat …………………………………………………….

Elektrik dağıtım şirketi…………...........abone numarası…………………..,

Doğalgaz dağıtım şirketi ………………abone numarası…………………….,

İşyeri kira ise mülk sahibinin

T.C. Kimlik numarası/vergi kimlik numarası………………………………………